۷ تکنیک ذهنی برای بهبود مدیریت زمان
در این پست از سایت مگلی ۷ تکنیک ذهنی برای بهبود مدیریت زمان را آماده کردیم.برای دیدن این تکنیک های ذهنی برای بهبود مدیریت زمان در ادامه پست همراه مگلی باشید.
بهبود مدیریت زمان یکی از تکنیک هاییه که همه ما در مورد اون شنیدیم و میدونیم که یکی از مهمترین عادت های افراد موفق، نحوه مدیریت زمان اونهاست. بهبود مدیریت زمان این امکان رو به شما میده تا بتونین تمام کارهای مورد نظرتون رو با بیشترین بهره وری انجام بدین و سریعتر به اهدافتون برسین، اما چطور باید به این ویژگی رسید؟ توی این مقاله ۷ تکنیکی که به بهبود مدیریت زمان کمک میکنه رو باهم بررسی میکنیم.
1) اهداف روزانه تون رو تجسم کنین
صبح که از خواب بیدار میشین تصمیم بگیرین که میخواهین چه کاری انجام بدین، از چه فعالیتهایی لذت میبرین. یادتون باشه که اهداف روزانه نباید لزوما کاری باشن؛ چون هدفتون اینه که امروز رو در کنار خانواده یا با دوستاتون سپری کنین. حالا برای چند لحظه تصور کنید که این کارها رو به طور کامل انجام دادین. از تموم شدن اونها چه احساسی پیدا می کنین؟ این حس رضایت باعث میشه انگیزه تون برای انجام کارها بیشتر بشه و اونها رو به تعویق بندازین.
2) از به تعویق انداختن کارها خودداری کنید
متاسفانه اکثر ما به جای انجام دادن کارها ترجیح می دهیم انرژی ذهنی بیشتری رو صرف نگرانی درباره کارهایی که باید انجام بدیم کنیم. وقتی کارها را به تعویق میندازین، گوشه ای از ذهنتون رو درگیر نگه میدارین. با این کار، آگاهانه یا ناآگاهانه به کارهای به تعویق افتاده فکر میکنین و از اوقات فراغت تون لذت نمی برین. برای اینکه مانع این اتلاف انرژی برای نگرانی درباره کارهای تموم نشده و بهبود مدیریت زمان بشین، زمانی را مقرر کنید و اونها رو انجام بدین
3) مهلت زمانی تعیین کنید
تعیین مهلت زمانی مشخص علاوه بر اینکه به بهبود زمان کمک میکنه بسیار انگیزهبخش هم هست. بعضی کارها ذاتا دارای مهلت خاصیان. اما برای کارهایی که مهلت خاصی ندارن تعیین زمان بسیار اثربخشه.تعیین مهلت زمانی مشخص، راهی برای جلوگیری از به تعویق افتادن کارها و بهبود مدیریت زمانه، و حتی زمانی که تمایل به کار کردن ندارید هم میتونه انگیزه بخش باشه. با این حال تعیین مهلت های زمانی منطقی اهمیت زیادی داره.
4) لیستی از کارهای انجام دادنی تهیه کنید
یکی از بهترین ابزارهای بهبود مدیریت زمان، ایجاد لیست کارهای انجام شدنیه. نوشتن کارها بر روی کاغذ، اونها رو به انجام شدن نزدیک تر میکنه. با این کار روش مشهود و ملموسی برای پیگیری میزان کار انجام شده و کارهایی که باید انجام بشه خواهید داشت یکی از قسمت های لذت بخش این کار خط زدن کارهای انجام شده است.
5) دست از انجام دادن همزمان چندین کار بردارید
افراد زیادی فکر میکنن در انجام همزمان چند کار مهارت دارن، اما تعداد خیلی کمی هستند که واقعاً در این کار ماهراند. تحقیقات نشون داده هنگامی که سعی میکنیم چند کار رو به طور همزمان انجام بدیم بهرهوری مون پایین میاد. اگه اولویت بندی کردن رو یاد بگیریدن کار بیشتر و با کیفیت تری انجام میدین. در واقع نه تنها با انجام هم زمان چند کار بهرهوری تون کاهش پیدا میکنه، بلکه احتمال خسته شدن بیشتر شده و در مقایسه با انجام یک کار با تمرکز، کار سخت تر و پر استرس میشه به جای اینکه سعی کنید همه چیز رو یکباره انجام بدین هر بار یک فعالیت رو از لیستتون خط بزنید و تا زمان تموم شدن اون کار تمام توجهتون رو فقط معطوف به اون بکنین.
6) به خودتون جایزه بدید
بعد از تموم شدن کار به خودتون جایزه بدین. البته منظور این نیست که بعد از خط زدن هر آیتم از این لیستتون یک جشن مفصل بگیرین. برای برخی، پاداش انجام یک کار کمی هوا خوردن یا خوردن یک نوشابه است. دقت کنید که جایزه تون مفید باشه و خیلی هم وقتتون رو نگیره. مثلا خوردن یه جعبه دونات بعد از انجام هر کار یا دو ساعت استراحت، ایده های خوبی نیستند. با این حال اگر این کار به درستی انجام بشه، پاداش های کوچیک میتونن تاثیر بزرگی تو بهبود مدیریت زمان داشته باشن.
7) زمانی رو برای استراحت کنار بگذارید
گاهی اهمیتی نداره که چقدر کار می کنی. همیشه کاری برای انجام دادن وجود داره گاهی این احساس کلافه کننده است و باعث میشه بخواهیم با کار طولانی تر و سخت تر اون رو جبران کنین. تقریبا همیشه نقطه ای وجود داره که توی اونجا تمام انرژی تون استفاده میشه از اون نقطه به بعد هر کاری که انجام بدین، با کیفیت نیست و زمان انجام بیشتری هم میطلبه. از همه مهمتر اینکه کار کشیدن بیش از حد از خودتون اصلاً که سپری کردن زمان برای خودتون به اندازه تموم کردن کار برای مدیریت زمان لازمه.